Linnsey - Where the stars go blue!

Alla inlägg den 5 april 2009

Av Linn - 5 april 2009 21:56

Mamma:

Placeringen av livmodern är vid denna tidpungt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva.


Barnet:

I vecka 25 är medelkroppslängden 33 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 800 gr. Huvudets omkrets är 23 cm.

De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade



Av Linn - 5 april 2009 21:44

Pratade nyss med min bror i telefon (!) tydligen hade hans mamma sagt att han skulle ringa mig, antagligen för att jag klagade en hel massa på att han inte hade hört av sig å sagt att han skulle komma.


Jaja, nu har vi pratat iaf och han sa att dom kommer hit på skärtorsdagen, och åker hem på söndagen eller måndag. Tror även jag fick honom å förstå att det inte alltid är så roligt å höra allt från alla andra, han ursäktade sig med att han var dålig på att höra av sig, och det kan jag förstå eftersom jag är likadan, men han sa iaf att han nog borde ringa till våran syster å säga att dom skulle komma och fråga om dom kan bo där! Första gången han gör det på väldigt länge så nu hoppas jag syster bli lite glad för min insats iaf=)


Om ni funderar på det där med "hans mamma" så är det så att vi är halvsyskon, samma pappa men inte samma mamma.

Jag har en halvsyster och en halvbror, och en lillebror.

Så ser min familje situation ut :D


Nå, det gick som sagt bra med Robin, dom kom å hämtade honom runt 20:30.


Har apont i ryggen, men har tagit en alvedon nu och hoppas på att den börjar verka snart så jag kan sitta/stå/ligga utan att de gör skit ont.


Har ingen aning om, om jag kommer behövas imorgon... jag hoppas de, alltid skönt å känna sig behövd.


Åh vad jag vill se filmen "Män som hatar kvinnor" har ju läst boken, och så har jag hört att filmen var riktigt riktigt bra... hörde att den andra filmen kommer komma i höst så jag hoppas bror tar med sig den boken så ja kan läsa den. Vet att jag börjat på den men hittar den ingenstanns, den är puts väck?!


Näe ska fortsätta kolla på Van Veeteren nu och sedan nanna kudden!

Av Linn - 5 april 2009 20:53

-Vad är lattjolajban?

-Doktor Albans lillebror!


ASG!

Av Linn - 5 april 2009 13:52

Gick jätte bra med Robin inatt, han vaknade kvart i 4 å ville ha mat, sen somnade han om till kvart i 7 å då steg vi upp.


Sen har han varit kinkig... eller ja otröstlig kanske är rätta ordet, men nu ligger han å sover så sött=)


Hade hoppats på att vara "behövd" idag, men icke... synd=/


Usch, har ont i huvudet och är svintrött..

Presentation

Omröstning

Vem är du?
 Familj
 Vän
 Bekant
 Ingen du känner.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards